Läsvärt om utmattningssyndrom

Utmattningssyndrom är en typ av ohälsa som blir allt vanligare och i mitt arbete som fysioterapeut händer det inte sällan att jag träffar patienter som har drabbats. Dessa personer söker ofta för fysiska symtom, såsom rygg- eller nacksmärta, men under besöket så framkommer det att besvären är sekundära till stressrelaterad utmattning. Tillståndet uppkommer i grund och botten på grund av för lite återhämtning och är därför något av en hjärtefråga för mig (har tidigare berört ämnet i min gamla blogg). Utmattningssyndrom kan verkligen räknas till de allvarligare konsekvenserna av vårt prestationsinriktade samhälle, men tyvärr är kunskapen om tillståndet låg, vilket gör det svårt att få rätt hjälp om du drabbas.

Utmattningssyndrom är en allvarlig sjukdom som ofta leder till långa sjukskrivningar. Den viktigaste faktorn som påverkar hur snabbt patienterna tillfrisknar är hur länge de gått med symptom innan de kommer i behandling. Tidig upptäckt är därför oerhört viktigt.

Detta säger Kristina Glise, överläkare och chef för patientmottagningen vid Institutet för stressmedicin i Göteborg och som medverkar i Svenska Dagbladets artikelserie ”På väg in i väggen”. Artikelserien handlar om just utmattningssyndrom och består av sex fristående delar med spännande och intressant läsning som berör stressrelaterad psykisk ohälsa och hur den kan förebyggas.

Här hittar du de olika delarna:

Stresstålig? Ja, tills allt brast

Få vårdcentraler kan ge rätt vård

Satsar stort mot psykisk ohälsa

Lättare att få terapi i England

Arbetsgivarens dröm tills de bränner ut sig

Så undviker du att gå in i väggen

dsc_0031_5310fd312a6b228aa59a0101[1]

Utmattningssyndrom har blivit en folksjukdom och är utan tvekan en diagnos att ta på allvar. Det är av stor vikt att kunskapen om tillståndet ökar och jag ser det som ett steg i rätt riktning att intresset för diagnosen har blivit större. Att den uppmärksammas som i Svenska Dagbladets artikelserie är jättebra och jag hoppas på att se mer av den typen av medial uppmärksamhet i framtiden.

PS. För tips hur du undviker stress i arbetslivet, vare sig du är anställd eller egenföretagare, så hittar du mycket bra under Livskicks sektion om arbetsliv .

 

 

 

 

 

2 Comments

  1. Pingback: Våga vara rädd – en bok om utmattningssyndrom (boktips) | Johanna Ahlsten

  2. Pingback: Tankar om träning vid utmattningssyndrom – Johanna Ahlsten

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *