Självbehandling mot (rygg-)smärta

McKenzie eller MDT (Mechanical Diagnostic Treatment) är en en fysioterapeutisk behandlingsmetod som till stora delarna går ut på att ge patienterna verktyg att själva behandla och förebygga smärta. MDT är beprövat vad gäller rygg- och nackbesvär, men kan även vara användbart vid problem i andra delar av kroppen.

I fyra dagar läser jag nu den tredje kursen i MDT-konceptet (del C som innehåller fördjupning av ländrygg + genomgång av behandling för nedre extremitet). Jobbar redan en hel del med MDT och tycker att det är väldigt intressant och användbart, just att kunna göra patienten delaktig i sin behandling är fantastiskt roligt och inspirerande. Har sett fram emot den här kursen och känner redan efter första dagen hur bra det är att få fördjupa sig vidare i något som jag redan gillar väldigt mycket. (Sedan är det mycket krångligare fall nu, men det får en väl mest se som utvecklande utmaningar 😉 ). 

För dig som har ryggbesvär eller bara är nyfiken på MDT-konceptet så finns en jättebra och lättläst artikel som heter Vänd ryggen åt värken. Böckerna Behandla din egen rygg och Behandla din egen nacke skrivna av MDT-konceptets grundare, Robin McKenzie, är också läsvärda. (Annat användbart som rör MDT hittar du bland annat här.)

OBS, MDT-konceptet bygger på självbehandling, men för att veta hur du skall behandla dig är det viktigt att rätt diagnos ställs, lämpligen av fysioterapeut eller annan vårdgivare. Fysioterapeut (med McKenzie-kompetens) kan hjälpa dig att hitta rätt behandlingsstrategier som du sedan kan använda när du får ont och för att hålla smärtan borta.

IMG_20150311_164858

Här demonstrerar fysioterapeuten och kursdeltagaren Nina MDT-övningen extension i liggande  

IMG_20150311_150811

Ryggrader på rad – McKenzie-konceptet är väl beprövat vad gäller problem i columna (ryggraden)

DSC_1047

”Behandla din egen rygg” och ”Behandla din egen nacke” av legenden Robin McKenzie

 

8 Comments

  1. Lorena

    Intressant! Har funderat på om det här är vettigt för mig som är överrörlig i ryggpartiet och har en överdriven svank, eller om det är bättre att sikta på stretch och rörlighet i gluteus, hamstrings, quadriceps och bröstryggen.

    Gör bakåtböjningar ibland av ren reflex (i samband med stretch får tanken: det här skulle vara skönt nu) men skönt är ju inte alltid detsamma som bra.

    1. Det skulle behövas en noggrann individuell bedömning för att kunna säga hur du bäst bör behandla dina besvär. Bakåtböjningar är ju inte kuren för alla (även om många behöver jobba i just den riktningen). Ibland rätt mycket knep och knåp innan en kan komma fram till rätt diagnos och sätt att behandla (och ibland är det superenkelt). Du får väl testa någon fysioterapeut som håller på med MDT/McKenzie, hade vart spännande att få höra vad hen säger om dig!

  2. Jag brukar inte säga det här till särskilt många kvinnor, men… Jag önskar du kunde klämma lite på min man! 😉

    Låter som något han borde söka hjälp med – och som en rolig utmaning för dig i din yrkesroll! Lycka till med resten av utbildningen också.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *