Återta den vanliga maten

Att bli frisk från en ätstörning handlar inte bara om att gå upp i vikt, att sluta svälta, att orka mer, att upphöra med hetsätningar, att få tillbaka mensen och dylikt, utan också om att bli friare i tankarna. Även om den som är frisk kanske har en och annan ätstörd tanke ibland (det är ingen fara så länge du inte agerar på dem) så kan jag lova att det friska livet bjuder på betydligt större tankefrihet. Ett viktigt led i att få denna tankefrihet är enligt mig att återta den vanliga maten:

Det finns olika typer av ätstörningar och oändligt med individuella variationer inom varje diagnos, men gemensamt för väldigt många som har en ätstörning är att ”vanlig mat” brukar kännas svårt och ångestskapande. Med ”vanlig mat” menar jag typ ”husmanskost”: spagetti med köttfärssås, fiskgryta, blodpudding, thaiwok med ris, raggmunk och så vidare. Mat som kanske innehåller en skvätt grädde, en nypa socker, en klick smör och/eller lite vetemjöl. Mat där inget är direkt överdådigt, men inget heller undviks. Vardagsmat. Helt vanlig mat. Helt ofarlig mat.

– Och bra mat! Men hälsohetsare rackar ner på den här maten och ger den en negativ laddning. Det är väldigt olyckligt att den vanliga maten skuldbeläggs tycker jag. Att skylla fetma och ohälsa på husmanskost enligt tallriksmodellen är ju bara rent ut sagt löjligt. Jag ser snarare otroligt många fördelar med att äta och att kunna äta den helt vanliga maten och jag tror som sagt att just detta är en stor del i att bli frisk.

Genom att basera de största delarna av din kosthållning på vanlig mat/husmanskost/vardagsmat så kommer du ifrån det där triggande undvikandet av olika livsmedel. Och om du vågar välja bland olika sorters vardagsmat från dag till dag så är det sannolikt att kosten blir ganska allsidig och varierad. Äts vardagsmaten dessutom enligt tallriksmodellen så blir det toppenbra!

Fler fördelar? Att äta ”vanlig mat” är enkelt, nyttigt och kostnadseffektivt. För att inte tala om hur mycket lättare den sociala biten blir: att kunna gå ut och äta lunch med kollegorna utan krångel eller att kunna följa med en vän hem på middag utan att behöva känna ångest över maten. Ja, faktum är att världen på många sätt öppnar sig när vanlig mat inte längre är ”farlig”.

_20150711_160103
PS. Många med ätstörningar undviker den vanliga maten med argumentet att de vill ”spara kalorierna” för att kunna äta det allra godaste ibland. De känner att de måste äta ”nyttigt” i övrigt för att inte gå upp i vikt/tappa kontrollen. Men om ”nyttigt” = för lite, för ensidigt och för energisnålt så blir det ju inte alls bra… Du behöver faktiskt inte avstå från något även om du äter vanlig mat varje dag, det finns plats för utrymmesmat i ett balanserat ätande utan förbud ❤

12 Comments

  1. Pingback: Mat mitt i veckan | Liselotte Howard

  2. Pingback: När vi känner skuld för att ha ätit vanlig mat är något väldigt fel | Johanna Arogén

  3. Pingback: Hitta ditt eget hälsotänk | Johanna Ahlsten

  4. Pingback: Om #edrecovery på sociala medier | Johanna Ahlsten

  5. Pingback: Äta eller inte äta? | Johanna Ahlsten

  6. Pingback: Fira det friska | Johanna Ahlsten

  7. Pingback: Vi behöver öka kunskapen om ätstörningar | Johanna Ahlsten

  8. Pingback: Sluta göra folk rädda för mat! | Johanna Ahlsten

  9. Pingback: Vem är frisk? – Johanna Ahlsten

  10. Pingback: Att kunna njuta av originalet – Johanna Ahlsten

  11. Pingback: Jag har en dröm (och därför fortsätter jag ”tjata) – Johanna Ahlsten

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *