Återhämtning (blogglista)

Jag älskar ju både listor och återhämtning så det kändes naturligt att det landade i en blogglista om just: Återhämtning! Gör gärna din egen återhämtningslista du med om du vill! 😄 (Och länka då gärna för jag vill såklart läsa 😊)

VAD ÄR VIKTIGAST MED DIN ÅTERHÄMTNING?

Att den är anpassad för mig. Vissa kanske återhämtar sig bäst i sammanhang där de får jättemycket social stimulans, men då jag i och med mitt arbete träffar så otroligt många människor (plus att jag i grund och botten har ett ganska stort behov av att få vara själv), så återhämtar jag mig oftast bäst genom egentid alternativt umgänge med den närmaste familjen. Sedan innebär såklart inte detta att jag aldrig vill träffa folk på min fritid haha! 😁

VAR NÅGONSTANS FÅR DU BÄST ÅTERHÄMTNING?

Eftersom jag älskar att vara hemma så är det lockande att svara just: Hemma. Men ibland upplever jag att det även kan vara väldigt bra att få åka iväg någonstans, exempelvis på en weekend till en annan stad. Ett exempel på detta var den helg i höstas som jag och sambon spenderade i Malmö/Köpenhamn. Jag mådde inte så bra just då, var väldigt uppstressad och det var bara så skönt att få komma ifrån både hemmet och vardagen ett tag. Lite miljöombyte gjorde gott och vi såg till att verkligen få slappna av samtidigt som vi tog oss för att hitta på saker. En riktigt bra återhämtningshelg med mycket sömn, samtal och smorrebrod blev det 😄❤

_20160414_094956

HUR VET DU ATT/NÄR DU BEHÖVER ÅTERHÄMTNING?

När jag är aptrött på kvällen och håller på att somna i soffan då är det inte så svårt att lista ut att jag behöver gå och lägga mig. Svårare tycker jag är att identifiera när jag börjar bli för stressad/att det är för mycket rent generellt. Ett tecken som jag dock har sett hos mig själv över tid är att jag blir väldigt ”speedad” och överenergisk under arbetsdagen, för att sedan kraschlanda och upptäcka att jag är helt utmattad när jag väl kommit hem. Då vet jag att det är hög tid att dra ner på tempot/vila helt.

Att jag blir mer irriterad än vanligt och stör mig på småsaker kan nog också vara ett tecken på att det är lite för mycket. Då gäller det att försöka koppla av istället för att exempelvis börja hetsstäda hemma för att det ”ser så hemskt ut” (när det som egentligen behöver städas är mina tankar! 😉)

VAD BRUKAR DU GÖRA FÖR ATT ÅTERHÄMTA DIG?

Sova. Äta. Promenera. Lösa korsord. Göra saker långsamt. Kolla på TV-serier. Andas. Kramas ❤

VEM ÄR DIN BÄSTA ÅTERHÄMTNINGSKOMPIS?

Min sambo Richard, han är en riktig återhämtningsexpert och inspirationskälla 😄

_20160414_093437

VILKA ÄR DINA BÄSTA ÅTERHÄMTNINGSTIPS?

  • Prioritera aldrig bort sömnen om du kan undvika det (småbarnsföräldrar får istället rådet: Sov när ni kan! 😏)
  • Lyssna på vad kroppen behöver: Är det en promenad eller en powernap du behöver som återhämtning just nu?
  • Bo på hotell! Det tenderar att göra mig väldigt gott att få rummet städat, sängen bäddad och frukosten serverad + sover oftast så jäkla gott på hotell 😁 (Nackdelen med hotell är förstås att det inte direkt är budgetvarianten av återhämtning…)
  • Hitta en återhämtningskompis! Kan man ha en träningskompis så kan man ha en återhämtningskompis tänker jag och ibland är de kanske till och med samma person! 😄

_20150829_142038

 

2 kommentarer

  1. Pingback: Återhämtningsbloggen utmanar: Återhämtningslista | Liselotte Howard

  2. Pingback: Må bra av din motion: 6 tankar för ett hållbart träningsliv | Livskick

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *