Återhämtningskalendern, lucka 14

Bakom lucka 14 i Återhämtningskalendern gästbloggar Emma Holmgren, författare till boken Våga vara rädd – En bok om utmattningssyndrom. Genom boken och sin blogg har Emma gått i bräschen för att synliggöra diagnosen utmattningssyndrom. Och nu lämnar jag ordet för dagen till Emma:

Det har gått 3 ½ år sedan jag fick diagnosen utmattningssyndrom. I efterhand förstår jag att jag var sjuk redan några månader innan den sommaren då allting rasade. Insikten och acceptansen nådde mig långt senare än diagnosen jag hade i mitt läkarintyg. Det är längesen nu, ändå så nära. Det tar tid att läka. Jag brukar säga att utmattningen är en allt mindre del av mig, från att ha varit hela jag. Frågan är om kroppen någonsin kommer släppa taget om den helt?

December är en intensiv månad och jag funderar över tystnad. Hur ofta har vi den runt oss, den totala tystnaden? Bara ljuden av det som alltid finns runt oss. Jag lyssnar; det surrar lite från kylskåpet, ljudet av tassar mot parketten, det mjuka smattrandet från tangenterna när jag skriver. Jag läser i Illustrerad Vetenskap att tystnaden tycks stimulera nybildningen av hjärnceller i hippocampus, den del av hjärnan som är så viktig för vårt minne, känslor och inlärning. Tystnaden minskar också spänningar och bidrar till avslappning. Samtidigt blir vi mer kreativa och bearbetar upplevelser.

Det är den 14e december idag, tio dagar kvar till julafton. Kan jag ge mig själv en timmes total tystnad om dagen utan stimuli från omvärlden? Är det att ta i? Ger jag mig ens en kvarts tystnad per dag i nuläget? Jag tror att jag ska göra ett försök. Kanske du också? Och med tystnad menar jag inte bara det vi kan höra, utan också låta hjärnan vila från omvärldens pockande på uppmärksamhet. Ingen telefon i närheten, bara en varm kopp te och ljudet av små mjuka tassar mot parketten.

//Emma Holmgren
vaga-vara-radd-en-bok-om-utmattningssyndrom

PS. Emma finns även på Instagram: @emmasbok

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *