Återhämtningskalendern, lucka 23

Bakom lucka 23 i Återhämtningskalendern finns uppmaningen att inte glömma bort vilodagarna:

Vilodagar är viktigt, särskilt om du tränar hårt och ofta. Vi behöver dock inte bara återhämtning efter träningspass utan även efter arbetsdagen, tentaskrivningen etc.  En vilodag behöver inte innebära att du ligger på sofflocket, men det kan också vara precis det som du bör göra beroende på vad som har föregått återhämtningen!

Återhämtning handlar om att återställa fysiologiska reaktioner i kroppen till grundnivån efter en fysiologisk belastning, det gäller därför att anpassa vilodagarna till den föregående belastningen. Har du exempelvis suttit inne och pluggat hela dagen kan det kanske passa med en promenad eller ett besök på gymmet medan du som sprungit ett lopp förmodligen behöver landa på det där sofflocket en stund. (Hint: De flesta av oss behöver förmodligen både en promenad och att få mysa i soffan).

Allt från att få till tillräcklig fysisk vila till att balansera de psyko-sociala faktorerna på på påverkar återhämtningen. Om man använder sig av träning som en tänkt återhämtningsaktivitet kan det därför vara viktigt att den träningen inte är förenad med stora prestationskrav som sannolikt skulle innebära ökad stress. I teorin är det enkelt att återhämta sig efter träning (dvs bli kvitt den fysiska tröttheten) men om hjärnan fortsätter att stressa under den fysiska vilan så kan återhämtningen ändå bli otillräcklig. Se även upp med så kallade ”återhämtningspass” som lätt kan bli för fysiskt tuffa.

I övrigt så är det högst individuellt vilka aktiviteter som upplevs som återhämtande. Det som av någon upplevs som avslappnande (exempelvis yoga) kan för en annan person kännas som kravfyllt och får då motsatt effekt. Vad behöver just du att dina vilodagar innehåller?

Bild från: https://pixabay.com

PS. Hoppas att du får några extra vilodagar nu i jul ❤

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *