Varför jag inte postar träningsselfies

Fysisk aktivitet och träning är i grund och botten något positivt, men för vissa blir det självdestruktivt. Tvångsmässig träning är vanligt förekommande bland ätstörningsdrabbade och det kan vara mycket tufft att bryta den sortens mönster – ja, för vissa kanske till och med svårare än att få maten att fungera. Att se (och även att själv lägga upp) träningsselfies och träningsredovisningar på sociala medier kan för dessa personer ofta trigga jämförande och negativa känslor om sin egen träning, kroppsbild etc.

För inte så längesedan brukade jag själv bli triggad och ledsen av träningsredovisningar i sociala medier, jag avföljde till och med ett par vänner (som jag egentligen gillade att följa) på grund av detta. Idag skäms jag nästan lite för det och känner att jag ”överreagerade”, men egentligen så mår jag helt enkelt bättre nu och hur jag agerade förut handlar bara om hur jag mådde då. Jag tycker fortfarande att det är klokt att avfölja vänner och konton som får dig att må dåligt (oavsett innehåll!) särskilt om du har det tufft i tillfrisknandet från en ätstörning. Samtidigt är det ju en balansgång – det går ju inte att avskärma sig från precis allt hela tiden och att människor tränar bör i sig heller inte vara något som är problematiskt för dig (på sikt).

Jag triggas inte längre av träningsredovisningar och följer till och med ett par Instagramkonton som bara postar träningsrelaterade saker. Att folk tränar och tycker träning och fysisk aktivitet är kul är som sagt något bra och många är ju väldigt intresserade av träning och vill förstås kunna berätta om sitt intresse. För mig är det dock en milsvid skillnad i hur man rapporterar om sin träning: De som ständigt redovisar siffror (kaloriförbrukning, vikt och så vidare) eller pratar om sin eller andras kroppar i negativa termer är inget jag mår bra av eller är intresserad av att följa, så är det bara.

Sociala medier kan vara väldigt knepigt och jag har insett att saker jag själv postar faktiskt också kan upplevas som triggande. Att jag lägger upp bilder på min dotter, mitt fika, min mat eller på något jag köpt eller gjort kan ju säkerligen vara sådant som av olika anledningar påverkar en del negativt. Dock går det ju inte att varken ”skydda” sig själv eller andra helt om man använder på sociala medier? Eller tänker jag fel?

Just träningsredovisningar/selfies kommer du i alla fall mycket sällan, nästintill aldrig, att få se på mina sociala medier, inte för att jag tycker träning är dåligt eller tråkigt, utan mer för att:

  • Jag inte kan tänka mig att den träning jag utför just nu är särskilt intressant för någon
  • Jag vill att de som tycker att träningsredovisningar är jobbigt ska slippa triggas, åtminstone av mig
  • Att redovisa min fysiska aktivitet/träning kanske skulle göra att jag började jämföra mig mer med andra (igen)

Vill verkligen, återigen, understryka att jag inte ogillar eller bojkottar varken träning, träningsredovisningar eller träningsselfies. Det är bara inte min kopp té att lägga upp bilder på sådant för egen del (på grund av ovanstående anledningar).

En av mycket få träningsselfies jag faktiskt lagt upp på sociala medier

6 Comments

  1. Oavsett hur en gör bör en nog ha tänkt igenom sina anledningar – vilket tyvärr få gör…
    Du vet varför du inte postar vissa saker (och därmed säkert varför du postar andra saker), vilket gör det tydligt och funktionellt för dig – bra! Blir lättare att följa genomtänkta personer överlag, tycker jag.

    Insåg själv när jag läste detta att när jag postar att jag har tränat postar jag egentligen inte min träning… utan att jag gjort något/hängt med någon. Lite som andra postar middagsselfies med kompisar – eller fikabilder med bebisar 🙂
    Förstår såklart (som du/folk som läst min blogg) läst att vissa ändå kan triggas – precis som vissa säkert kan störa sig på kanelbulle-bilder… Men min tanke bakom bilderna handlar om ”det här tycker jag är kul”- och (vilket är viktigt för mig) – utan mätning/siffror (för det tycker inte så många är kul, hälsar min matematiker 😉 )

  2. Annika

    Jag la upp min sista träningsselfie förra månaden. Började undrar för vem jag gjorde det. Som du, blev jag stressad, jämförde osv.
    Inser att jag inte behöver andras bekräftelser på vad jag åstadkommer.
    Det räcker att jag faktiskt bekräftar mig själv.
    Jobbar på att känna mig stark och nöjd med mig själv. <3

  3. Tänker precis som du. Jag avböjde precus en stor träningsprofil eftersom hennes magrutor började förfölja mig med och ge någonslags komplex. Har själv en ätstörningshistorik och tänker att även om jag är frisk sedan många år har jag fortfarande mina soft spots, och där är jag skör. Skulle vara så sjukt ovärt att bli sjuk igen pga sociala medier liksom.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *