Påsktips från Återhämtningsbloggen

För många innebär den stundande påskhelgen en välbehövlig ledighet så varför inte göra påsken till en riktig återhämtningshelg?

Rensa bland ”måstena”

Det som vid första anblicken ser ut som något som måste göras kan kanske vänta – till förmån för återhämtning. Visst är det skönt att få saker gjorda, men om man aldrig skjuter något till morgondagen så blir det lätt konstant för snålt med vila. Ett tips kan vara att försöka se på återhämtning och vila som de viktiga aktiviteter de faktiskt är; regelbunden återhämtning är ett riktigt ”måste” för att bibehålla hälsan.

Sov ut (om du har möjlighet)

Passa på att ladda batterierna med extra sovmorgnar (eller gå och lägg dig tidigt, alternativt ta en tupplur på dagen om du föredrar det). Sömnen är vår viktigaste källa till återhämtning och som jag ser det så är sovtid nästan alltid väl investerad tid 😉

(Men sen har vi ju småbarnsföräldrar som undertecknad med flera och till er/oss så säger jag bara: Påskkaffe! 😂)

Sov om du kan – mitt allra bästa återhämtningstips alla gånger. Bild: pixabay.com
Krångla inte till påskmaten

Det är verkligen inte obligatoriskt att laga lammstek eller värsta komplicerade påsktårtan – gör det bara om du vill och tycker det är kul! Annars vill jag slå ett slag för ägg, sill och potatis. Det finns så många goda färdiga sillar att välja bland (skärgårdssill!) tycker jag, men gillar man inte sill så kan faktiskt påsk-tacos vara en riktig hit! 😉

Kör på goda färdiginlagda sillar, eller varför inte påsk-tacos?! Bild: pixabay.com
Utevistelse

Många vittnar om att frisk luft under dagen gör att de sover bättre nattetid. Små bebisar brukar också sova väldigt gott i vagn utomhus. Dessutom gör ju själva ljuset att vi känner oss lite piggare, vilket är välbehövligt efter en lång vinter. (Se dock upp med vårsolen som kan vara starkare än man tror!)

Att gå ut en stund och bara andas…helt gratis, men så välgörande! Bild: pixabay.com
Pigga upp med färg

Efter en slaskig, grå vinter så kan det kännas härligt och befriande med påskens färgsprakande tema. Så varför inte gå all in med härliga färger på både pynt, kläder, porslin, blommor mm till påsk? Kanske inget för den minimalistiske, men jag personligen blir väldigt glad av färg!

Färg är härligt och piggar upp! Bild: pixabay.com
Hitta lugnet

Vad får dig avslappnad? För någon är det kanske en skogspromenad helt allena medan det för någon annan innebär en utekväll med vännerna. Se till att hitta det sätt som ger dig mest avkoppling och ge dig själv det i påskpresent.

Ett besök i kyrkan är också något som får många att känna ett inre lugn. Bild: pixabay.com

 

Trevlig påskhelg önskar Johanna och Återhämtningsbloggen!

 

5 kommentarer

  1. Pingback: Påskägg från Livskick – Livskick

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *